Semmi nem tartja vissza a kínai cégeket az amerikai tőzsdétől

2018.12.13. 20:39

Bár a Washington és Peking között fennálló kereskedelmi konfliktus meghatározta idén a híreket, arra már kevesebben figyeltek, hogy mindeközben a kínai vállalatok tömegével léptek tőzsdére az Egyesült Államokban.

Miközben az USA és Kína közti feszültségek idén egyre fokozódtak, 2018-ban több kínai vállalat hajtott végre kezdeti nyilvános részvénykibocsátást (IPO) az Egyesült Államokban, mint tavaly. Idén 37 kínai IPO volt az USA-ban, összesen 9,2 milliárd dollár értékben – idézi a CNBC a Baker McKenzie adatait. Ez igen komoly növekedés a tavalyi 20 darab, összesen 3,6 milliárd dolláros IPO után.

A legnépszerűbb terület a technológiai cégeket tömörítő Nasdaq index volt, amely idén ismét komoly kínai üzleteknek adott otthont, ráadásul már hosszú ideje igen népszerű a kínai technológiai cégek körében.

A Nasdaqon egyébként 180 IPO volt ebben az évben, ami 136 százalékos erősödésnek számít 2017-hez képest. A legizgalmasabb kínai tőzsdére lépések között volt a videóstreaming szolgáltató iQiyi 2,3 milliárdos kibocsátása, illetve a Pinduoduo e-kereskedelmi cég 1,6 milliárdos IPO-ja.

Kitartó lendület

Ráadásul a Nasdaq ázsiai csendes-óceáni részlegének igazgatója, Bob McCooey jelezte, nem tud arról, hogy kínai cégek azért halasztottak volna el IPO-t, mert aggódnának a vámháború miatt. Ennek részben az lehet az oka, hogy ezek a vállalatok nem állnak közvetlen kereszttűzben a két ország között. Hozzátette, arra sem számít, hogy a kereskedelmi feszültségek érdemben visszafognák az amerikai IPO-lendületet.

A kínai cégek imádják az amerikai tőzsdétForrás: AFP/Getty Images/Stan Honda

Bár McCooey odáig nem merészkedett, hogy kijelentse, jövőre bőven meghaladják majd a 180-as szintet, azt egyértelműen hangsúlyozta, hogy a várakozásai szerint a hazai piac továbbra is igen erős lesz. Hozzátette, a kereskedelmi konfliktusokban megoldás fog születni – rövid- vagy középtávon, de mindenképpen lesz megoldás.

Kötöttségek nélkül

Globális tekintetben az összes IPO értéke idén 5 százalékkal nőtt éves alapon – 219,4 milliárd dollárra.

A kibocsátások száma azonban 17 százalékkal, 1448-ra csökkent 2017-hez képest – derül ki a Baker McKenzie számaiból. A globális IPO piacot igencsak megdobták azok a kínai üzletek, melyeket az országon kívül hajtottak végre.

A mozgásokból jól látszik, hogy a cégek ma már nincsenek földrajzilag kötve, és már nem az a kérdés, hogy egy piac miért nem vonzó, hanem az, hogy melyik piac tőzsde biztosítja a legjobb lehetőségeket. Ez egyébként jól látszik abból is, hogy Hongkongban például pont a vonzerő növelése érdekében változtattak a tőzsdei szabályozásokon. A Baker McKenzie szakértője kiemelte, az Egyesült Államok ma egy innovációs központ, és megadja mindazt a támogatást, amelyre egy technológiai cégnek szüksége van a tőzsdére lépéshez.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK