Talán nem is baj, ha a robotok elveszik a munkát

2018.08.14. 14:30

Ahogy egyre inkább valósággá válik a robotok térhódítása a munkaerőpiacon, sokakban a pánik is egyre nő azzal kapcsolatban, hogy tömeges munkanélküliség vár a világra. A folyamat azonban egyáltalán nem csak negatív hatásokkal jár. Egyes esetekben kifejezetten kedvező lehet, ha a gépek átveszik az emberi munkát.

Miközben egyre jobban terjednek a sofőr nélküli járművek és a kasszások nélküli boltok, sokan már kongatják a vészharangot. Továbbra sincs ugyanis általános válasz arra, hogy a világ miként reagáljon az automatizáció globális térhódítására a munkaerőpiacon. Ha pedig a humanoid robotokat is bevesszük a teljes képbe, az egész félelem egy egészen új szintre kerül. Ez a folyamat azonban egyáltalán nem csak károkkal és nehézségekkel jár – írja a CNBC elemzése.

Robotok és sorban állás

Ha például valaki belép az HSBC bank manhattani székházába,

azonnal szembe találja magát Pepperrel, egy SoftBank által fejlesztett humanoid robottal. Pepper dolga, hogy megválaszolja az ügyfelek olyan jellegű kérdéseit, mint hogy merre találják a legközelebbi ATM-et vagy hogy miként juthatnak külföldi devizához. Annak érdekében pedig, hogy az ügyfelek még kényelmesebben érezzék magukat, Peppert beprogramozták emberi tevékenységek utánzására is, vagyis a robot szelfiket készít, illetve vicceket mesél.

Az HSBC sikerrel vezette be Peppert, a humanoid robototForrás: REUTERS/Valentin Flauraud

A hatás pedig nem marad el. Mióta Pepper néhány hónapja megjelent az HSBC-nél, a visszajelzések rendkívül kedvezők voltak – mondta a fejlesztő SoftBank. Az ügyfélszám növekedése pedig a cég szerint arra utal, hogy a robot igen hatékonyan vette le a terhet az emberi kollégák válláról.

A megoldás egyszerűen annyi, hogy az ügyfelek várakozás közben értékelik, ha szórakoztatják őket, főleg, ha ezzel együtt a várakozás ideje is lerövidül – mondta Steve Carlin, a SoftBank vezető stratégiai igazgatója. Mindeközben pedig az ATM használat 6,2 százalékkal bővült Pepper bevezetése óta, ami feltehetően a robot jelenlétének is köszönhető – tette hozzá Jeremy Balkin, az HSBC innovációs vezetője.

Pepper története azért fontos, mert a robot nem munkahelyeket szüntet meg, csupán átrendezi a munkaköröket. Ez azt jelenti, hogy

a banknak lehetősége nyílik arra, hogy specializáltabb képzettséggel rendelkező dolgozókat alkalmazzon, mivel az időt és energiát szabadít fel azzal, hogy megválaszolja az alapvető kérdéseket.

Kaszkadőrök végnapjai

Ez a trend pedig nem pusztán a bankoknál érzékelhető. Szintén pozitívumnak tűnik, hogy a robotok képesek átvenni kifejezetten veszélyes munkaköröket az emberektől. A Disney például nemrég kifejlesztett egy robotkaszkadőrt, amely bevethető olyan helyzetekben, amelyek komoly kockázattal járnak az emberek fizikai épségére nézve.

A Disney robotokkal helyettesíti a kaszkadőröketForrás: 123rf.com

Az érem másik oldala természetesen az, hogy Pepper vagy a Disney kaszkadőrrobotja végső soron járhat emberi álláshelyek megszűnésével – hangsúlyozta Lionel Robert, a University of Michigan School of Information professzora. Hajlamosak vagyunk ugyanis megfeledkezni arról, hogy a robotok tevékenységeit sokszor olyan emberek végezték el, akik nem biztos hogy találnak maguknak másik állást – főleg ha egy teljes iparág csúszik ki a lábuk alól a gépek miatt.

Káosz vagy felszabadulás?

Az optimisták azonban inkább onnan közelítik meg a helyzetet, hogy sok olyan emberi munkakör van, amely kifejezetten káros hatással van a dolgozókra. A kamionsofőrök például extra juttatásokat kaphatnak, ha minél több időt töltenek az utakon, ez azonban végső soron igen egészségtelen életmódhoz vezet. Ha tehát az önvezető járművek végül átveszik a hatalmat a szektorban, akkor ezek a sofőrök olyan munkát kereshetnek, amely sokkal egészségesebb életet kínál – mondta Ella Atkins, a University of Michigan tanára.

Számos emberi munkakör megszűnése akár előnyt is jelenthetForrás: AFP/Chip Somodevilla

Robert hozzátette, az értékesítés és a kereskedelem területén például még nagyon sokat kell fejlődniük a robotoknak. Itt ugyanis nem elég a gép hatalmas beprogramozott tudásanyaga,

arra van szükség, hogy a robot hatékonyan legyen képes kezelni az emberi interakciókat – például meg tudjon nyugtatni egy ideges ügyfelet. Ettől azonban még nagyon messze vagyunk – mondta a szakértő.

Noha egyelőre nem világos, a jövőben pontosan milyen gazdasági és munkaerő-piaci következményei lesznek a robotok terjedésének, Atkins szerint észben kell tartani, hogy mi, emberek kontrolláljuk, mit tehetnek meg a robotok. Vagyis nincs szükség arra, hogy teljes iparágakból gondolkodás nélkül kiiktassuk az emberi munkaerőt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK