Hatalmas sztár érkezik a tőzsdére

2014.04.13. 09:32

A Facebook 2012-es IPO-ja óta nem vártak ennyire egy céget a tőzsdére, mint most az Alibabát. A kínai internetes óriás akár már a nyáron érkezhet az amerikai piacra, és nem csak óriási tőkét vonhat be, hanem a Yahoo több milliárd dolláros kérdésére is választ adhat.

Nagyon várják a befektetők

Egyre közelebb az utóbbi évek egyik legjobban várt tőzsdei bevezetése, a kínai internetes óriás, az Alibaba piacra lépése. Piaci információk szerint a vállalat akár már áprilisban benyújthatja a tőzsdei bevezetéshez szükséges dokumentációkat az amerikai felügyelethez, nyáron pedig sor kerülhet a debütálásra.

Bár korábban még a hongkongi tőzsdén szerették volna bevezetni a cég papírjait, végül az Alibaba a New York-i piac mellett döntött. Ennek hátterében az állhat, hogy az amerikai tőzsdéken kettős részvényesi struktúrát is meg lehet valósítani, több részvénysorozattal, amivel meg tudná őrizni Jack Ma, az alapító a befolyását a vállalatban.

15-20 milliárd dollárnyi részvényt vezethet be a tőzsdére az Alibaba, amivel a legnagyobb IPO-t hajthatja végre a Facebook 2012-es debütálása után. Ezzel az elemzők szerint 153 milliárd dolláros piaci kapitalizációval rendelkezhet majd a cég, amivel az S&P 500 tagjai között a 22. legnagyobb cégnek számítana, alig elmaradva a Facebooktól, és éppen megelőzve az Amazont.

Forrás: Investor.hu

Bár a pontos árazás ilyenkor még nem ismert, annyi már biztos, hogy a kínai vállalat bevezetése hangosat fog szólni a tőzsdén. Már csak azért is, mert a Yahoo, vagy éppen a Softbank is komoly részesedéssel (24 és 36,7 százalék) bír az internetes óriásban, így komoly mozgások jöhetnek ezen cégek árfolyamában is.

Mi van az Alibabában?

Az Alibaba meglehetősen sokoldalú, de alapvetően internetes cégként definiálható, ami egyszerre foglalkozik elektronikus (és csekély mértékben hagyományos) kereskedelemmel, online fizetési és keresési megoldásokkal, illetve különböző alkalmazások fejlesztésével. Lényegében a kínai Amazon.com, Google, eBay lenne a legtalálóbb kifejezés a Jack Ma által alapított vállalatra. A Forrester Research elemzése szerint ugyanakkor az Alibaba 2013-ban 240 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított le, míg az Amazon.com "csak" 100 milliárd dollárt.

Az Alibaba az Amazonnal ellentétben viszont nem ad el közvetlenül termékeket, bevételeit hirdetésekből szerzi, valamint abból, hogy különböző szolgáltatásokat kínál a piactereit használó kereskedőknek. Nézzük a legfontosabb platformokat!

  • Taobao: Az egyik legfontosabb alkotóelem, a fogyasztók egymással közvetlenül érintkezve adhatják-vehetik termékeiket. Elsősorban a hirdetési bevételekből termel nyereséget.
  • Tmall: Itt a különböző cégek hirdethetik termékeiket a fogyasztók felé. Nem hirdetési bevételekből, hanem az egyes eladókra felszámított éves díjakból szedi bevételeit.
  • Alipay: Fizetési megoldásokat kínáló oldal, leginkább a PayPalhoz hasonlítható. Kínában a nem bankon keresztül történő online tranzakciók több mint felét az AliPay rendszerein keresztül bonyolítják le.
  • eTao: Az internetes kereskedést támogató keresési rendszer, aminek célja az interneten elérhető különböző termékek minél könnyebb összehasonlítása.

Új irányok

Az Alibaba számára egyre fontosabb lehet az okostelefonos vásárlásokban rejlő lehetőségek minél nagyobb kiaknázása, tekintve, hogy Kínában egyre nagyobb az okostelefonos penetráció, valamint figyelembe véve, hogy a Facebook számára mekkora növekedést hozott a mobilos szegmens erősítése (árbevételben és árfolyamban egyaránt), kulcsfontosságú lehet a terület az Alibaba számára. Ami tény, hogy egyelőre a forgalom 90 százaléka PC-kről érkezik, így van tere a növekedésnek.

Az Alibaba ugyanakkor tisztában van ezekkel a lehetőségekkel, és különböző felvásárlásokkal ezt próbálja kihasználni. 2013 májusában a mobilra térképeket fejlesztő AutoNavi Holdings-ban vásárolt 28 százalékos részesedést az Alibaba. Ezzel az AutoNavi adatait felhasználva az Alibabának lehetősége nyílik akár helyhez kötött hirdetésekkel bombázni a felhasználókat. Márciusban pedig 215 millió dollárért vásárolt részesedést a közösségi médiacégként definiálható TangoMe-ben.

Ezzel együtt a hagyományos (offline) kereskedelemben is próbálja erősíteni jelenlétét a vállalat, miután a héten bejelentették, hogy 692 millió dollárért vásárolta meg a kínai Intime Retail csoport 35 százalékos részesedését.

Emellett az Alibaba különböző felhőalapú szolgáltatásokat is kínál, de az utóbbi időben egyre inkább nyitott a különféle alkalmazások fejlesztése, valamint az online szórakoztatóipar felé is.

Egyre jobbak a számok

Az Alibaba pontos számai egyelőre a 24 százalékos nagytulajdonosnak számító Yahoo jelentéseiben érhetőek el, ám ezeket mindig egy negyedévvel az aktuálistól elmaradva teszi közzé a társaság. Pontosabb információkat majd az IPO-hoz benyújtott dokumentációkból kaphatunk majd az Alibaba pénzügyi teljesítményéről.

Az Alibaba dinamikus növekedést mutat az utóbbi negyedévekben, köszönhetően az organikus növekedésnek, valamint az újabbnál újabb iparágakban való megjelenésnek, felvásárlásoknak. A 2013 szeptember 30-án záródó üzleti évében 6,7 milliárd dolláros árbevételt (65 százalékos éves növekedés), és 2,8 milliárd dolláros nettó nyereséget ért el a vállalat.

Forrás: Yahoo, Investor.hu

Az árbevétel ráadásul negyedévente már meghaladja a 1,5 milliárd dollárt, sőt, az október-december időszakban vélhetően a 2 milliárdot is sikerült meghaladni, tekintve, hogy szezonálisan ez számít a legerősebb negyedévnek. Bár az éves növekedési ütem valamelyest lassulni látszik, továbbra is 50 százalék felett található.

Forrás: Yahoo, Investor.hu

A bruttó fedezeti hányad az utóbbi negyedévekben szintén egyre magasabb (71 százalék) lett, ráadásul a nettó margin is kedvezően alakul a cég számára, miután a harmadik negyedévben 45 százalék fölé kúszott. A nyereségességgel tehát látszólag nincsenek problémák, bár hosszú távon vélhetően nem tudja majd tartani az Alibaba ezt nettó margin szintet, mivel ilyen magas profitabilitással kecsegtető üzleti modell mellett várhatóan több komoly versenytárs is érkezhetne az Alibaba számára, ami a verseny növekedése miatt csökkentené a profitabilitást.

Forrás: Yahoo, Investor.hu

Az Alibaba működésére ugyanakkor jelenleg igen korlátozott mennyiségű információ érhető csak el, ráadásul a jövőre vonatkozó elemzői várakozások sem nagyon vannak még. Ez így igen bizonytalanná tesz bármilyen elemzői következtetést a cég jövőképére vonatkozóan. Ezzel együtt is annyi kellő magabiztossággal feltételezhető, hogy az árbevétel növekedési üteme hosszabb távon továbbra is lassulást mutathat majd, és a nettó margin is csökkenésnek indulhat a jelenlegi 45 százalékos szint közeléből.

153 milliárdról megy a találgatás

Az Alibaba körül jelenleg természetesen a legnagyobb kérdés nem más, mint az ára (a bevezetett mennyiség mellett), melyet egyelőre az elemzők is csak találgatnak. Egyesek szerint akár 200 milliárd dollárt is érhet az Alibaba, mások azonban csak 120-130 milliárdra taksálják az internetes óriást. Az elemzők konszenzusa alapján megközelítőleg 153 milliárd dollárt érhet az társaság.

153 milliárd dollár esetén az Alibaba részvényei a legutóbbi ismert éves árbevételének 22,7, míg nyereségének 53,9 szorosán forognának, ami nem számítana alacsonynak. Ha feltételezzük, hogy az árbevétel növekedési üteme tovább lassulhat, például 40 százalékra a következő egy évben, és feltételezünk egy 40 százalékos nettó nyereséghányadot, akkor az Alibaba 12 havi előretekintő P/E rátája 48,7 lenne, 153 milliárd dolláros piaci kapitalizáció mellett.

Ez szintén elég magasnak számítana, látva a főbb szektortársak, no meg a részvénypiac egészének értékeltségét, bár ha sikerült továbbra is ilyen ütemben növekedni, akkor idővel visszaigazolhatja az társaság ezt az értékeltséget. Nem kizárt, hogy a piac végül majd a Baiduhoz hasonlóan árazza majd az Alibabát, tekintve, hogy mindkét cég kínai internetes vállalatnak számít.

Forrás: Investor.hu

Fontos lehet a Yahoo számára is

A Yahoo 24 százalékos részesedése miatt ugyanakkor már most is következtethetünk a piac Alibabával szembeni értékítéletére, "részek összege” módszer segítségével. Ez alapján az Alibaba piaci értéke viszont csupán valahol 60-70 milliárd dollár környékén lehet. (Feltételezve, hogy Yahoo operációját a szektortársakhoz hasonló, 10 körüli EV/EBITDA ráta mellett értékeli a piac, továbbá feltételezve, hogy a Yahoo az Alibabában lévő részesedését csak 30-35 százalékkal a piaci érték alatt tudná értékesíteni, tekintve a különböző adóhatásokat, vagy éppen a likviditási diszkontot a nagy részvénycsomag miatt.

60-70 milliárdos piaci érték mellett az előretekintő P/E ráta már csak valahol 20 környékén lenne. Ha a jelenleg 100 százalék feletti éves növekedést produkáló nettó nyereség a következő években átlagosan 20-80 százalékos növekedést mutatna, akkor már jóval reálisabb, már-már alulértékeltséget tükröző képet kapnánk.

Ez alapján vélhetően nem túlzás kijelenteni, az Alibaba piaci értéke valahol a Yahoo árazása által implikált 60-70, és a piaci által várt 150 milliárd dollár között lehet reális. Ez még nem garantálja, hogy az Alibaba IPO-ja végül nem 150 milliárd dolláros, vagy afeletti áron valósul majd meg. Ez viszont akkor a Yahoo árfolyamában is további jelentős katalizátor lehet (ahogyan az arra vonatkozó várakozások miatt már korábban is az volt).

Forrás: Investor.hu

Nem kizárt viszont az sem, hogy a Yahoo árazása lesz a helyes, a nagy csinnadrattával beharangozott IPO után végül közel mégsem értékeli majd 150 milliárd dollárra a piac az Alibabát. Akárhogyan is lesz, egyelőre még mindenki csak találgat, az viszont nem kérdés, komoly befektetési sztori kerekedhet a helyzetből akár a Yahoo, akár pedig az Alibaba oldalán.

Mi történik majd a jövőben?

A legfrissebb információk szerint az Alibaba egyelőre még csak a befektetési bankok kiválasztásának szakaszában tart, akik az ilyenkor bevezetendő mennyiséget lejegyzik majd. Ahogyan már korábban említettük, egyelőre sem a bevezetésre kerülő mennyiség, sem pedig az IPO mérete nem ismert, mivel azokat majd a felügyelet felé kell bejelenteni az Alibabának.

Ezzel együtt az Alibaba számára majd részletes pénzügyi adatokat is közzé kell tenni a tőzsdei bevezetéshez, melyet természetesen mi is részletesen értékelünk majd. Ebből már sokkal több konkrétumot tudhatnak meg a befektetők. A legkorábbi bejelentés áprilisban jöhet, míg a tényleges tőzsdei bevezetést a piaci szereplők nyárra tippelik. Az Alibaba részvényével természetesen az Investor Trader kereskedési rendszerében is kereskedhetnek majd.

Jó időben a jó helyen?

Ahogyan az IPO-k kapcsán mindig, úgy most is fontos kérdés az időzítés. A technológiai, és ezzel együtt az internetes papírok ugyanis az utóbbi hetekben kissé megbillentek, így könnyen lehet, hogy nyárra az értékeltségi szintek alacsonyabb szintre esnek vissza, ami alapjában kérdőjelezné meg a 150 milliárdos becslést az Alibabára.

Még ha a technológiai cégek nem is omlanak össze addig, akkor sem biztos, hogy az Alibabával való kereskedés életbiztosítás lesz. Az ilyen IPO-k üzenete ugyanis a menedzsment részéről egyértelmű, az általuk vélt csúcson akarják pénzzé tenni befektetésüket. Egy ekkora szereplő piacra lépése pedig világos üzenet minden piaci szereplő számára, az IPO aktivitás egyre magasabb, ez pedig aligha mutat az öt éve tartó bikapiac töretlen folytatódásának irányába.

Ráadásul ott van még a Facebook (Nasdaq) 2012-es tőzsdei bevezetése, ami valamennyi érintett befektető számára keserű emlékeket jelent, az árfolyam ugyanis pár hónap alatt a felére esett a bevezetéshez képest. Bár a technológiai szektor másik fontos IPO-ja, a Twitter bevezetése kapcsán ez nem következett be, az utóbbi hetek-hónapok ott is a folyamatos lemorzsolódásáról szólnak.

Ennek függvényében érdemes lehet tehát figyelni az Alibabával kapcsolatos híreket, a pontos pénzügyi adatokat, és az ennek kapcsán keletkező értékeltséget. Bármilyen hírek is érkeznek majd, a piaci hangulat kulcskérdés lehet, és alapvetően befolyásolhatja az Alibaba megítélését. Mivel nyárig még sok víz fog lefolyni a Dunán, ezért a főbb információkkal folyamatosan jelentkezünk majd.