Elképesztő mennyiségű repülőre lesz szükség

2013.09.24. 19:27

Nagyjából 4400 milliárd dollár értékű új gépekre lehet majd szükség 2032-ig az Airbus számításai szerint. Irdatlan összeg ez, de pár száz millióval még így is elmarad a Boeing által korábban prognosztizált számtól. Két évtized múlva ráadásul Kína válik a világ legnagyobb légiközlekedési piacává letaszítva a trónról az Egyesült Államokat, de a többi fejlődő, első sorban ázsiai országban is nagy lesz a kereslet a repülőgépek iránt.

Az elkövetkezendő 20 évben akkora növekedés mehet végbe Kína légiközlekedésében, hogy a belföldi utasforgalom tekintetében messze meghaladhatja majd a jelenlegi világelső amerikai szinteket.

Ez egy hatalmas sztori, jelentette ki John Leahy az Airbus (EADS) működésért felelős vezetője a CNBC-nek adott interjújában. Az Airbus szerint 2032-ig a globális légi iparágnak 4400 milliárd dollár értékű új repülőgépekre lesz szüksége, ami majd' 30 ezer darabos megrendelést jelent.

Forrás: Airbus

Bár iszonyatos nagyságú számokról van szó, az európai gyártó még visszafogottnak is tűnik, ugyanis a Boeing korábban hasonló időtávon gondolkozva 35 ezer darab és 4800 milliárd dolláros értékkel számolt.

Abban azonban egyetértés van, hogy a növekedés hajtóereje az ázsiai térség, mindenekelőtt Kína lesz. Az Airbus szerint a globális bevételek 29 százaléka fog érkezni az ázsiai-óceániai térségből, mivel többek között a gazdasági növekedés, a gyarapodó középosztályi réteg, az urbanizáció és a turizmus a légi utazások növekedését hozzák magukkal.

A városiasodás oda vezet majd, hogy a "megavárosok" száma 2032-re duplázódik majd a jelenlegi 42-ről, és a világ nagy távolságú repülőútjainak 99 százaléka ezekhez a helyekhez kötődnek majd. A globális légiforgalom évi 4,7 százalékkal növekedhet az Airbus szerint, ez lényegében megegyezik a Boeing által előrejelzettekkel.

Hasonló a helyzet az új repülőgépek iránti kereslet földrajzi megoszlásánál is. Az Airbus szerint az ázsiai-óceániai régió 36 százalékot hasít majd ki az utasszállítók piacából messze megelőzve Európa 20 százalékát és Észak-Amerika 19 százalékát.

A két repülőgépgyártó egészen elképesztő évet tudhat magáénak eddig, ugyanis fej-fej mellett haladva csaknem 60 százalékos pluszt szedtek össze. A légitársaságoktól egyébként év közben szinte folyamatosan érkeztek a megrendelések a gyártókhoz dollármilliárdos üzletekhez segítve a Boeinget és az Airbus-t is.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu